Masyon olarak bırakın, bir ürünün
en ucuza hangi sitede satıldığını araştırıp bulmamızı, ortada kayda değer bir
yüzdesel fark var ise yayınlıyor oluşumuzun neye bağlı olduğuna dair kısa bir
yazı yazalım istedik. Biraz mevzuatsal konulara gireceğiz; ama inanıyoruz ki bu
hususlar takipçilerimizde ayrı bir bilinç de yaratacaktır.
Şimdi, Rekabet Kurumu’nun
yayınladığı Rekabet El Kitabı var. Bu kitapta "rekabet ortamı, teşebbüsleri;
piyasaya düşük fiyatla kaliteli mal ve hizmet sunmaya, maliyetlerini düşürmeye,
yeni ürünler üretmeye, ürün çeşitlerini artırmaya ve mevcut ürünlerini
geliştirmeye teşvik eder" denilmektedir.
Rekabet Kanunu'nun 4. maddesinde de
"Belirli bir mal veya hizmet piyasasında doğrudan veya dolaylı olarak rekabeti
engelleme, bozma ya da kısıtlama amacını taşıyan veya bu etkiyi doğuran yahut
doğurabilecek nitelikte olan teşebbüsler arası anlaşmalar, uyumlu eylemler ve teşebbüs
birliklerinin bu tür karar ve eylemleri hukuka aykırı ve yasaktır." der ve "Mal
veya hizmetlerin alım ya da satım fiyatının, fiyatı oluşturan maliyet, kâr gibi
unsurlar ile her türlü alım yahut satım şartlarının tespit edilmesi" halini
özelllikle yasaklar.
Yani, hiçbir üretici/dağıtıcı; hiçbir
satıcıya, bayiye doğrudan ya da dolaylı olarak ürünümü şu fiyata satacaksın
diyemez (münhasır bayiliklerde durum
biraz farklılaşıyor; ama orada da alt ve üst limit konulması söz konusu
olabilmektedir, yine doğrudan X TL'ye satacaksın gibi kesin bir fiyat şartı
koyulamamaktadır). Bu sayede de, Rekabet El Kitabı’nda belirtildiği üzere,
firmalar arasında rekabet artmakta, bu da kendini fiyatlarda, hizmetlerde
farklılık şeklinde ortaya çıkmakta ve biz de tüketiciler olarak bundan faydalanmaktayız.
Masyon da, tüketiciler yerine araştırmalarını yapmakta ve yakaladığı
fırsatları* yayınlamaktadır.
Böyle bir örnek oldu mu daha önce?
Evet, Anadolu Elekronik'in 1.06
milyon TL ceza almasına neden olan bir olay var. 23.06.2011 tarihli kurul kararında
da belirtildiği üzere, Anadolu Elektronik hakkında "Anadolu Elektronik Aletler
Paz. ve Tic. A.Ş. ile Samsung Electronics İstanbul Paz. ve Tic. Ltd. Şti.’nin
alıcılarının yeniden satış fiyatlarını belirledikleri iddiası" ile Rekabet Kurum’una
şikayette bulunuluyor ve Kurum da inceleme sonrası Anadolu Elektronik'in suçlu
olduğuna hükmediyor.
Kararda, "Anadolu Elektronik’in özellikle
2009 yılı içerisinde ve 2010 yılı başında (yaklaşık 11 aylık bir dönem) alıcılarının
satış fiyatına müdahale ettiğine ve bu müdahalelerin alıcıları tarafından kabul
edildiğini işaret eden belgelere ulaşılmıştır." denilmektedir. Detaylı bilgiye http://www.rekabet.gov.tr/dosyalar/kararlar/karar4564.pdf
bağlantısı aracılığı ile ulaşılabilir.
Bilgi: Ülkemizde Rekabetin Korunması Hakkında Kanun 13 Aralık 1994'te
yürürlüğe girdi ve 4054 sayılı Kanun'un uygulanmasını gözetmekle görevli Rekabet
Kurumu, karar alma organı Rekabet Kurulunun 5 Mart 1997 tarihinde atanması ve
sonrasında gerekli hazırlıkların tamamlanmasıyla 5 Kasım 1997'de faaliyete geçti.
*Masyon'un yakaladığı fırsatlar ne anlam ifade etmektedir?
- Diyelim ki bir ürünü 10 tane e-ticaret sitesi satıyor. Bu 10 siteden, en ucuz olan ile en ucuz ikinci site arasındaki fiyat farkı en az %5 ise yayınlıyoruz.
- SSL sertifikası olmayan siteleri yayınlamıyoruz, en ucuza satsalar bile.
--
Okumak isteyenler için Rekabet El Kitabı: http://www.rekabet.gov.tr/dosyalar/belgeler/belge302/rkelkitabi.pdf
--
--
Yasal Uyarı Metni:
Masyon.com'a bu blogdaki yazıların tüm hakları Masyon'a aittir ve bu sayfaya aktif bağlantı sağlanmak kaydı ile kısmi olarak (yazının tamamı kullanılmadan) tekrar yayınlanabilir. Metnin kullanılması halinde bilgi@masyon.com adresine de bilgilendirme yapılması rica olunur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder